شماره: 20438
1402/01/26
اسنپ به رای شورای رقابت در پرونده تطمیع رانندگان تپسی واکنش نشان داد
اسنپ به رای شورای رقابت در پرونده تطمیع رانندگان تپسی واکنش نشان داد

پرونده تطمیع راننده های تپسی توسط شرکت اسنپ، به تکذیب شرکت محکوم در شورای رقابت رسید. اسنپ در بیانیه ای اعلام کرد حق اعتراض را برای خود محفوظ می‌داند.

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی به نقل از اتاق بازرگانی صنایع،معادن و کشاورزی تهران؛ شورای رقابت در روز دوشنبه، از پرونده عجیب تطمیع راننده های تپسی توسط اسنپ خبر داد. به گفته مدیر روابط عمومی این شرکت، تپسی از شرکت اسنپ به دلیل رویه ضد رقابتی شکایت کرده و شورای رقابت، اسنپ را محکوم کرده است. براساس شکایت تپسی، شرکت اسنپ با مالکیت 1000  سیم کارت، یک هزار حساب کاربری ساخته و در سامانه تپسی ثبت نام کرده است. پس از این، اسنپ با دریافت اطلاعات تماس بیش از 14 هزار راننده در این تاکسی یاب اینترنتی، به رانندگان شرکت تپسی پیشنهاد همکاری با دستمزد بالاتر داده است. به گفته روابط عمومی شورای رقابت، رانندگان تپسی این پیشنهاد را قبول کرده اند و تپسی دچار خسارت مالی شده است.

اکنون با رای شورای رقابت، شرکت اسنپ محکوم به پرداخت جریمه نقدی است. با این وجود این شرکت می گوید هنوز هیچ رای رسمی از شورای رقابت دریافت نکرده است. اسنپ اعلام کرد این پرونده در سال 98 به جریان افتاده و اتهام وارده در آن را به تکذیب می کند. اسنپ می گوید هرچند سیم کارت ها به اسم شرکت اسنپ ثبت شده اما از این سیم کارت ها،  نه برای جذب رانندگان تپسی، بلکه برای انجام تحقیقات بازار استفاده کرده است. از دیگر نکات قابل توجه در بیانیه اسنپ، اشاره به تلاش دیگر رقبا برای جذب رانندگان این تاکسی یاب اینترنتی به شهادت بازاریابان میدانی است.

هم چنین اسنپ می گوید 90 درصد از بازار تاکسی یابی اینترنتی در ایران را در اختیار دارد، و با توجه به این سهم، عضویت همه رانندگان در این سامانه عجیب نیست.

این نخستین بار نیست که پای اسنپ به شورای رقابت کشیده می شود. در سال 98، شورای رقابت اسنپ فود را به دلیل انحصار طلبی که شرکت چیلیوری  به آن معترض بود، محکوم کرد. به گفته مدیر چیلیوری اسنپ فود رستوران ها را  مجبور می کرد با این شرکت همکاری نکنند. شورای رقابت اسنپ فود را در این پرونده به پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد اما این رای در سال 99، با تصمیم دیوان عدالت اداری باطل شد.

سهم بالای شرکت اسنپ از بازار عرضه آنلاین غذا، از استدلال های مدیران اسنپ فود در آن زمان بود. سعید لطفی مدیرعامل اسنپ فود در مهرماه سال 98 در این باره گفت:«ما فقط به مشتری بهترین سرویس را عرضه می‌کنیم و کلمه انحصار را قبول ندارم. اشتباه بزرگی است که فکر کنید ٩۵ درصد بازار فروش آنلاین غذا را با انحصار در اختیار نداریم. ‏با ۱۳ هزار رستوران در کل ایران کار می‌کنیم که ۵ هزار تا آن در تهران است. در تهران بالغ بر ۱۰تا۲۰ هزار اغذیه‌فروشی است که هرکسی می‌تواند با آنها کار کند. ما جلوی اینکار را نگرفته‌ایم. انحصار یعنی ما کسی را وادار به همکاری کنیم».

انتهای‌پیام/

حق انتشار محفوظ است ©